Opsætning af Facebook Pixel
#3 Opret din Facebook Pixel
Kernen i retargeting-systemet er din Facebook pixel – et script / et stykke kode – som skal sættes ind på dit website. Det er din Facebook Pixel, som placerer en cookie på de website-besøgendes enheder. Der er én Facebook Pixel pr. annoncekonto med mindre du bruger Business Manager-systemet, som tillader dig at oprette flere.
Reelt har du dog kun brug for én, så selvom der er mange gode grunde til at bruge Business Manager er antallet af Facebook Pixels ikke den væsentligste.
Din Facebook Pixel skal ligge på alle sider på dit domæne. Men først skal vi have oprettet din Facebook Pixel:
3.1
I min version af annonceadministratoren er menuen de tre vandrette linjer øverst til venstre. Det kan dog være, at det ser anderledes ud hos dig – givetvis har du en kolonne til venstre, hvor menupunkterne er. Det, du skal er at klikke på menupunktet “pixels” i kolonnen “Måling og rapportering”
Hvis din menu ikke er foldet ud som på billedet herunder, men kun er en lille boks til venstre på skærmen med fire menupunkter, så klik på vis alle værktøjer nederst i boksen. Så folder hele menuen sig ud.
3.2
Du kommer nu til et nyt skærmbillede og igen kan ting se forskelligt ud hos dig, men du har givetvis enten en knap, hvor der står noget i stil med “opret pixel” eller du har det lille plus, som du kan se på billedet herunder, som også giver dig muligheden “Facebook Pixel”
3.3
Nu kan du navngive din Facebook Pixel og indtaste den primære webadresse, hvor du vil bruge pixelen. Det sidste behøver du ikke at gøre og det gør faktisk ikke nogen forskel om du gør det eller ej. Hvis du gør det, vil du stadig kunne bruge pixelen på andre websites også. Så ærlig talt: Jeg aner ikke hvorfor du får denne mulighed!
Klik “Fortsæt”, når du er klar.
3.4
Nu får du tre muligheder for at implementere din pixel på dit website. Jeg vil holde mig til den midterste, som er “Føj manuelt pixelkode til dit website”. Den mulighed må du gerne klikke på. Så får du dette billede frem:
3.5
Det sidste, du skal gøre lige nu er at klikke et sted i feltet, hvor koden står. Så kopierer du den til udklipsholder og så kan du med fordel paste den til notes eller notesblok eller hvor du nu gemmer den slags.
Koden er det, som skal ligge på dit website. I næste kapitel viser jeg hvordan du kan gøre det på et WordPress-website ved hjælp af Facebooks eget plugin.