Opsætning af Facebook retargeting

#1 Hvad er retargeting?

Før vi for alvor kaster os ud i det, vil jeg lige sige et par ord om hvad, retargeting er og hvorfor, det er vigtigt. Jeg har ikke hørt noget godt ord på dansk for det, men en direkte oversættelse vil være gen-målretning. Gen- som i “igen” og ikke som i “gener”, vel at mærke. Facebook kan meget, men der går trods alt nok lidt tid før de tilbyder målretning på baggrund af brugernes arvemasse…

Kort fortalt går retargeting ud på, at du kan målrette indhold på Facebook (og Instagram, som kører på samme annonceplatform) mod brugere, der har besøgt dit website. Det er brug af cookies, som sætter dig i stand til det og det betyder, at du på dit website skal have en af de famøse cookie-advarsler. I hvert fald hvis du vil overholde cookie-loven.

Hvis du benytter Facebook retargeting, skal du ifølge cookie-loven have en cookie-advarsel på dit website. Læs mere på Erhvervsstyrelsens hjemmeside

I praksis fungerer retargeting på den måde, at du fra din annoncekonto på Facebook får et script (en lille stump kode), som du placerer på dit website. Dette script lægger en cookie på den website-besøgendes enhed (computer, tablet, etc.). Når vedkommende efterfølgende fra samme enhed går på Facebook, genkender Facebook cookien, og personen ender som del af en målgruppe på din annoncekonto – en målgruppe af personer, som har besøgt dit website. Du kan beholde en person i målgruppen i op til 180 dage.

Når du har fået implementeret Facebook Pixel på dit website kan du målrette indhold på Facebook mod personer, som har besøgt dit website, hvis du benytter Facebooks annoncesystem, d.v.s. hvis du betaler for at få din sides Facebookopdateringer spredt. Lige en vigtig detalje: Det koster penge at bruge sin målgruppe, men det koster ikke penge at opbygge den.

Hvorfor opsætte retargeting?

Vi nærmer os med al sandsynlighed et punkt, hvor Facebooksiders indhold vil få så lille organisk (ikke-betalt) spredning, at det ligner ingen spredning overhovedet. Indrømmet: Det har rådgivere som jeg selv advaret imod i flere år, men der findes stadig organisk rækkevidde. Specielt større sider har dog oplevet et kraftigt fald de seneste år og med jævne mellemrum rapporterer community managers, at de oplever pludselige fald, der ikke kan forklares ud fra det indhold de laver. Der er med andre ord ikke tvivl om, at Facebook til stadighed skruer på knapperne

Når vi kommer til dét punkt, hvor den organiske rækkevidde er ubetydelig vil det være yderst relevant for dig at kunne målrette indhold mod tidligere website-besøgende. Endnu mere relevant end det er allerede i dag. Hvorfor? Fordi der på det tidspunkt for dig vil være tre grupper af Facebookbrugere i Danmark:

  1. Din sides fans
  2. Facebookbrugere, som har besøgt dit website de sidste 180 dage
  3. Cirka 4 mio. andre Facebookbrugere

Hvis du om 6 måneder gerne vil bruge 500 kr. på at få et budskab om f.eks. et godt tilbud ud, i hvilke af de tre grupper tror du så, at du har størst chance for at ramme en person, som vil købe dit produkt?

Svaret er naturligvis i de to målgrupper af personer, som i forvejen har en relation til din virksomhed, men gruppe nummer 2 kan du til den tid kun nå, hvis du i dag har implementeret retargeting. Den slags kaldes rettidig omhu og dét er der folk, som er blevet rige af at udvise!

Nok snak – du skal i gang med arbejdet!