Opsætning af Facebook Pixel
#1 Hvad er retargeting?
Før vi for alvor kaster os ud i det, vil jeg lige sige et par ord om hvad, website retargeting er og hvorfor, det er vigtigt. Jeg har ikke hørt noget godt ord på dansk for det, men en direkte oversættelse vil være gen-målretning. Gen- som i “igen” og ikke som i “gener”, vel at mærke. Facebook kan meget, men der går trods alt nok lidt tid før de tilbyder målretning på baggrund af brugernes arvemasse…
Kort fortalt går website retargeting ud på, at du kan målrette indhold på Facebook (og Instagram, som kører på samme annonceplatform) mod brugere, der har besøgt dit website. Det er brug af cookies, som sætter dig i stand til det og det betyder, at du på dit website skal have en af de famøse cookie-advarsler. I hvert fald hvis du vil overholde cookie-loven.
Hvis du benytter Facebook retargeting, skal du ifølge cookie-loven have en cookie-advarsel på dit website. Læs mere på Erhvervsstyrelsens hjemmeside
I praksis fungerer website retargeting på den måde, at du fra din annoncekonto på Facebook får en stumo kode, som du placerer på dit website. Det er denne kode, som kaldes en Facebook Pixel.
Koden – som er lavet i Javascript – lægger en cookie på den website-besøgendes enhed (computer, tablet, etc.). Når vedkommende efterfølgende fra samme enhed går på Facebook, genkender Facebook cookien, og personen ender som del af en målgruppe på din annoncekonto – en målgruppe af personer, som har besøgt dit website. Du kan beholde en person i målgruppen i op til 180 dage.
Når du har fået implementeret Facebook Pixel på dit website kan du målrette indhold på Facebook mod personer, som har besøgt dit website, hvis du benytter Facebooks annoncesystem, d.v.s. hvis du betaler for at få din sides Facebookopdateringer distribueret.
Lige en vigtig detalje: Det koster penge at bruge sin målgruppe, men det koster ikke penge at opbygge den. Du kan altså godt implementere din pixel og oprette målgrupper uden at skulle til lommerne.
I denne video tegner og fortæller jeg om hvordan website retargeting fungerer på Facebook: