Opsætning af konverteringssporing

#2 Implementering hændelser på dit website

Inden vi går i gang med implementeringen, skal du først have fundet frem til din Pixel i Business Manager. Det gør du ved at trykke på de tre vandrette streger øverst til venstre, gå under ’Måling og rapportering’ og vælge Pixels. Her skulle du gerne kunne se din pixel og have mulighed for at trykke på ’Detaljer’ i højre side, som herunder:

Herfra kommer der flere opgaver. Du skal naturligvis først og fremmest have defineret hvilket hændelser du kunne have brug for. Det afhænger helt af hvilken type hjemmeside og virksomhed du har, men eksempler kunne være:

(Formål: Hændelsesnavn)

Nyhedsbrevstilmeldinger: CompleRegistration

Udfyldte kontaktformularer: Lead

Gennemførte salg i webshop: Purchase

Visning af nøgleindhold: ViewContent

Lagt produkt i kurv: AddToCart

Gennemførte donationer: Donate

Teknik

Når du kommer til selve implementeringen, skal du sikre, at hændelserne kun aktiveres når den dertilhørende handling er gennemført. Dvs. at. f.eks. skal ’Purchase’ først aktiveres når en person ender på købskvitteringssiden. Du bør starte med først at lave en liste med præcis hvor disse hændelser skal aktiveres.

Da dette handler om kode, som skal implementeres på dit website, kan der derfor være flere veje til målet, afhængigt af hvilket hjemmeside-system du bruger. Jeg har dog valgt at lave en lille videoguide, som viser dig, hvordan du gør, hvis du skulle være en af de mange, som benytter Google Tag Manager til deres tags. I den gennemgår jeg hvad du behøver at vide, for at kunne lave et grundlæggende hændelses-setup.

Hvis du synes at implementering med Google Tag Manager er for svært, eller hvis du måske ikke har det til rådighed, så har Facebook faktisk for nyligt lanceret et værktøj, der gør det muligt at opsætte standardhændelser uden at bruge kode. Det viser sig jeg dig i næste afsnit.