Opsætning af konverteringssporing

#1 Konverteringshændelser

Allerførst skal vi lige have på plads, hvad en konverteringshændelse egentlig er. En konverteringshændelse er et stykke kode, som skal tilføjes til din Facebook Pixel på den eller de sider, hvor du ønsker at hændelsen skal aktiveres. Når den er implementeret, vil den kunne bruges som målepunkt, optimeringspunkt eller til målgruppeopbyggelse.

En konverteringshændelseskode kunne se sådan ud:

fbq(‘track’, ‘CompleteRegistration’);

Eller sådan:

fbq(‘track’, ‘Sommerkampagne’);

Eller måske sådan:

fbq(‘track’, ‘Purchase’, {

value: 100,

currency: ‘DKK’,

});

Alle hændelser er i store træk ens, men kan indeholde forskellig valgfri information. Fælles for dem alle er dog at de indeholder kodestrengen:

fbq(‘track’, hændelsesnavn’);

Hændelser kan ligeledes opdeles i to typer. Standardhændelser og brugerdefinerede hændelser.

Standardhændelser

De er hændelser, som Facebook har prædefineret med særlig navngivning. CompleteRegistration og Purchase, som jeg brugte i kodeeksemplerne herover, er standardhændelser. I skrivende stund er der 17 af dem, men Facebook udvider hele tiden, så den bedste måde, at følge med i hvilke der er, er via dette link.

Brugerdefinerede hændelser

Er hændelser, som man selv har navngivet. Mit eksempel med sommerkampagne herover, har jeg selv navngivet og det er derfor kategoriseret som en brugerdefineret hændelse.

Parametre

I dine hændelseskoder kan du tilføje ekstra parametre, som er med til at give yderligere indsigt i det du måler på. F.eks. kan vi kigge mit Purchase eksempel ovenfra igen:

fbq(‘track’, ‘Purchase’, {

value: 100,

currency: ‘DKK’,

});

Her er der udover standardhændelsen Purchase også indsat value/værdi og currency/valuta. Disse to parametre er helt standard for webshops, som ønsker at måle værdien af de solgte produkter, samt hvilken valuta der sælges i.

Man kunne også have medtaget yderligere produktinformation eller andre man synes er relevant. Denne guide vil ikke indeholde vejledning til, hvordan du korrekt måler værdien af dine solgte produkter, simpelthen fordi der er utallige forskellige måder at gøre det på afhængigt af website. Tag fat i os eller en udvikler, hvis du ønsker assistance til det.

Nå, men vi skal jo have det implementeret på din hjemmeside, så lad os komme videre: