Guide: Opsætning af konverteringssporing

Efterhånden er de fleste med på, at en Facebook Pixel er essentiel, hvis man ønsker et optimalt udbytte af sin annoncering på Facebook – ikke mindst hvis ens eget website skal spille en central rolle i denne annoncering.

Hvis du fortsat mangler at få implementeret Facebooks pixel eller mangler yderligere overbevisning om hvorfor du skal bruge den, så kan du læse vores særskilte guide om emnet her

Denne guide handler om, hvordan man kommer skridtet videre og giver sig selv chancen for at gøre brug af mange flere af de funktionaliteter og muligheder der ligger gemt i pixlen.

Konverteringshændelser og brugerdefinerede konverteringer kan grundlæggende bruges til tre ting:

  1. De kan bruges til at skabe målepunkter for dine annoncer, så du f.eks. kan måle, at ved at bruge X kroner på Facebook-annoncer har du skabt Y salg i din webshop. Det er naturligvis smart.
  2. Du kan bruge dem til at optimere dine annoncer bedre. Måske er du en af dem, som rigtig ofte bruger trafik som målsætning, men med opsatte konverteringshændelser har du mulighed for at optimere efter en udfyldt formular på dit website, fremfor ”bare” et klik på et link indtil pågældende site.
  3. Du kan oprette målgrupper med personer der har aktiveret dine konverteringshændelser. Hvis vi holder os til webshop-eksemplet, så kan du altså oprette en målgruppe af de mennesker, som har gennemført et køb i din webshop, for så bagefter at bruge den i din videre annoncering. Dette kunne f.eks. være med mersalg for øje eller, lige så vigtigt, med eksklusion i dine salgsannoncer for øje. Der er vel trods alt sjældent grund til, at vise din salgsannonce til en person, som allerede har købt dit produkt.

I denne guide vil jeg give dig en vejledning i, hvordan du får implementeret brugerdefinerede- og standardhændelser på dit website, hvordan du kan oprette og arbejde med brugerdefinerede konverteringer og hvordan Facebooks eget opsætningsværktøj fungerer. Det kan ikke udelukkes, at du får brug for hjælp fra en web-udvikler, for at komme helt i mål, men jeg vil forsøge så vidt muligt at sikre, at du ved hvilken information der i så fald skal videregives. Og jeg tør godt love, at du kan komme et rigtig langt stykke af vejen på egen hånd.

Der er mange ord og udtryk indenfor dette område, som kan være forvirrende at finde rundt i, særligt da mange af begreberne omtales på både dansk og engelsk herhjemme. Men jeg skal gøre mit for at udpensle det og guiden vil tage udgangspunkt i, at man bruger Facebook på dansk.

Lad os komme i gang.

/Claus