Navngivningsguide

#3 Brugerdefinerede målgrupper

Ligesom du over tid kan få rigtig mange kampagner og annoncesæt i din annonceadministrator, så kan du også ende med rigtig mange målgrupper. Derfor er det også her vigtigt, at du er stringent i den måde du navngiver på. Du får min metode til at navngive tre forskellige målgruppetyper.

Brugerdefineret målgruppe fra websitetrafik

Brugerdefinerede målgrupper baseret på personers aktivitet på din hjemmeside er et must at bruge for enhver seriøs Facebook-annoncør. Man kan lave rigtig mange forskellige af dem – det eneste det kræver er, at man har implementeret Facebook Pixlen på sin hjemmeside. Hvis du vil vide hvordan man gør det, så kan du læse vores guide til det her.

Eftersom man kan lave mange af dem, er det vigtigt, at vi navngiver dem, så vi nemt kan se hvilke personer de indeholder. Mine principper er egentlig ret simple:

Jeg starter først og fremmest med at skrive Web:. Dette er min indikator for typen af målgruppe. Brugerdefineret målgruppe fra websitetrafik = Web.

Dernæst skriver jeg URL/domæne-reglen, som min målgruppe er lavet på baggrund af.

  • alle betyder at målgruppen indeholder alle besøgende på min hjemmeside uanset hvilke undersider de har besøgt. Reglen er her: ‘domæne.dk’
  • /blog betyder at jeg opsamler alle der har været inde for at besøge en URL, som indeholder stien /blog. Dette princip benyttes til alle målgrupper, som ikke er ‘alle’. F.eks. /kontakt, /produkt_x, /kategoriside_y osv.
  • Du vil også ofte få behov for at opsamle besøgende på en specifik side eller artikel på din hjemmeside. I disse tilfælde kan man bruge samme system som overfor. Man skriver bare en længere og helt korrekt URL i stedet, som f.eks. ‘/gratis-guides/navngivning/3-brugerdefinerede-maalgrupper/’

Det sidste jeg skriver er (dage). Antallet af dage, som personer bevares i målgruppen i, skrives i parentes. Det er virkelig vigtigt at dette noteres udførligt og konsekvent hver gang ellers er det en stor potentiel kilde til frustration og fejl. Hvis man har flere websites bør medtage det i sin navngivning. F.eks. ville vi skrive L&F, som en indikator for at det drejede sig om lorentzen-farsinsen.dk.

Web: ‘domæne’ ‘alle/URL’ (dage) -> Web: L&F alle (180)

Brugerdefineret målgruppe fra interaktion med Facebook-side

Denne type målgruppe er næsten ligeså essentiel, som den første vi gennemgik, men den er endnu nemmere at navngive. Målgruppen med personer der har interageret med min Facebook-side følger tilsvarende principper, som målgruppen med personer der har besøgt min hjemmeside.

Typeindikatoren i dette tilfælde er FB Interaktion. Dette starter jeg altid med.

Dernæst skriver jeg navnet på min Facebook-side. Dette er ikke nødvendigt, hvis du kun har én Facebook-side, men jeg har medtaget det her. Vores Facebook-side hedder Lorentzen & Farsinsen og det forkorter vi selv til L&F.

Til sidst skal vi igen skrive (dage). I vores kurser laver vi altid flere af disse målgrupper, hvor den eneste difference er antallet af dage, så husk det.

FB Interaktion: ‘sidenavn’ (dage)

Denne målgruppetype kan også laves med udgangspunkt i en Instagram-profil. Hvis det er tilfældet vil navngivningen i stedet være:

IG Interaktion: ‘profilnavn’ (dage)

Gemte målgrupper

Den sidste type jeg vil gennemgå er gemte målgrupper. Disse kommer du med garanti også til at lave rigtig mange af over tid. Her er det vigtigste at man nemt kan forstå, hvad de indeholder og hvordan de adskiller sig fra andre gemte målgrupper. Hver gang vi laver en gemt målgruppe, som indeholder mennesker, som vi ikke kender, så starter vi med at skrive Branding:

I eksemplet herover er der to branding-målgrupper, som begge benytter interesse-målretningen “Salsa”. De adskiller sig dog ved at den ene er til kvinder og den anden til mænd, begge rammer aldrene 20-50 og så har de hver deres geografi: hhv. København og hele Danmark. På denne måde kan man uden at åbne målgrupperne, klart se hvem der er indeholdt i dem.

Så længe man er konsekvent og tydelig, så skal det hele nok gå.

Hvis du følger disse simple guidelines, så bliver dit liv bare så meget lettere og du sparer tid hver eneste gang du opretter annoncer eller analyserer dine resultater. Og bruger du typeindikatorerne korrekt, bliver det meget nemmere at fremsøge de brugerdefinerede målgrupper du skal bruge.