Navngivningsguide

#2 Kampagner, annoncesæt og annoncer

Lad os tage et eksempel

I dette eksempel har jeg lavet et opslag i anledningen af mors dag d. 12/5 2019. Opslaget skal annonceres med en målsætning om at lede trafik til hjemmesiden og der bliver samtidig lavet tre forskellige målretninger og dermed tre forskellige annoncesæt dertil. To af målretningerne er personer jeg kender og den sidste målretning indeholder personer jeg ikke kender.

De tre målretninger i annoncesættene i dette eksempel er døbt: Fans, Kernemålgruppe (Minus fans) og FB annoncører, så hvis mine navngivningsprincipper fra forrige afsnit følges kommer det til at se således ud:

Jeg synes personligt det er dejligt for øjnene, at se på en opsætning som ovenfor. Vi har 2 kampagner, som er tydeligt navngivet efter principperne:

[Kampagnetype]: [Målsætning] – [Opslag] – [Dato]

—> Boost: Trafik – Mors dag – 12. maj 2019

—> Branding: Trafik – Mors dag – 12. maj 2019

Annoncesæt ligeså:

[Målretning] – [Opslag]

—> Fans– Mors dag

—> Kernemålgruppe (Minus Fans)  – Mors dag

—> FB annoncører – Mors dag

Og annonce det samme (teknisk set er der tre annoncer, men vi døber dem ens):

[Opslag]

—> Mors dag

*Note: Undlad at skrive datoen som 12/5. Der er filtrerings fordele ved at skrive 12. maj i stedet for.

Er det ikke meget rigidt?

Jo, det er det, men jo flere kampagner og jo flere annoncer du fylder ind i din annonceadministrator, jo tydeligere bliver det for dig, hvorfor det er vigtigt.

Herunder har du et eksempel med 5 annoncer der følger samme princip. Det bliver til 15 rækker i alt med de forskellige målretninger der er brugt, men hvis ikke navngivningen var stringent, ville det være næsten umuligt at bevare overblikket og det bliver kun værre jo mere man fylder ind.

Ser det ikke pænt ud? Jeg er vild med det og i den venstre kolonne med annoncenavne har jeg sorteret, således at det hele passer sammen, som det skal og så man nemt kan sammenligne de valgte målepunkter (De er klippet ud af billedet).

Han nævnte noget med filtre

Filtre er din bedste ven; specielt hvis du sikrer at navngive dine ting korrekt. Man kan filtrere på næsten alting og dermed skabe et pænt og værdifuldt overblik for sig selv.

Øverst til venstre vil du kunne finde et lille +. Hvis du trykker på det dukker der en drop-down op.

Deri er der rigtig mange muligheder, men det vi har brug for, for at kunne filtrere vha. vores navngivningsprincipper, er kampagnenavn og annoncesætnavn.

I mit eksempel her vælger jeg at filtrere på annoncesætnavn. Det gør jeg for at sammenligne forskellige annoncer, som alle har været målrettet mod min kernemålgruppe. På den måde er det nemt og overskueligt at se, hvilke af disse annoncer der har klaret sig bedst og dårligst.

Jeg skriver “Følgere” i feltet og trykker Tilføj.

Tadaa! Nu kan jeg nemt sammenligne mine annoncer og se hvilke der har klaret sig bedst overfor målretningen Kernemålgruppe. Hvis der ikke havde været konsekvens i min navngivning, så ville sammenligningen ikke kunne laves uden en masse besvær. I eksemplet herover er der endda kun fem annoncer, men som nævnt tidligere, så er det ikke unormalt, at man lynhurtigt får rigtig mange og jo flere man laver, jo mere rodet bliver det, hvis ikke man navngiver korrekt.

Automatiseringer

Hvis du har mødt David eller jeg, så har du garanteret også hørt os snakke om automatiseringer. Automatiseringer skal naturligvis også navngives pænt, men her er reglerne ikke helt så strenge. Det eneste kritiske punkt er, at du skriver “Auto:” i starten af dit kampagnenavn. Ellers er det bare vigtigt at du navngiver, så du selv nemt kan forstå hvad der foregår.

Herover har jeg brugt reglen: Auto: [Målsætning] – [Målretning]

Det er en automatisering, som har til formål at konvertere hjemmesidebesøgende til fans af vores Facebookside og den er målrettet personer der har besøgt vores hjemmeside for 2-7 dage siden.

I næste afsnit får du en hurtig gennemgang af, hvordan man kan navngive brugerdefinerede målgrupper.