Navngivningsguide

#2 Kampagner, annoncesæt og annoncer

Lad os tage et eksempel

På billedet herunder har jeg oprettet to kampagner for at promovere en artikel på min blog. Artiklen handler om sikkerhed og om hvordan, du kan undgå at blive hacket på Facebook.

Igen skelner jeg, jvf. De 4 Arbejdsområder, mellem målgrupper som kender mig og målgrupper, som ikke kender mig. Dem kalder jeg hhv. “boost”- og “branding”-målgrupper – og dermed bliver det til hhv. boost- og branding-kampagner.

Jeg har altså to kampagner, som ser ret ens ud – de adskiller sig kun ved kampagnetypen.

Emnet for annoncen kunne godt være hele blogartiklens titel, men jeg kan nøjes med tre ord:  Blog, undgå og hacking.  Så ved jeg hvilken artikel, der er tale om. Jeg medtager i øvrigt altid ordet “blog”, når jeg linker til en af mine egne blogartikler.

Opslaget skal annonceres med en målsætning om at lede trafik til hjemmesiden – derfor skriver jeg “trafik” – og annoncen går live d. 7. september 2020.

Går vi ned og ser på annoncesæt-niveauet, så følger jeg et meget enkelt princip: Jeg navngiver efter målretningen. Jeg skriver ikke andet end det, for de andre oplysninger, jeg kunne have brug for, finder jeg på kampagne- eller annoncesætniveau.

I de to kampagner, jeg bruger i dette eksempel, har jeg i alt 5 forskellige målretninger:

Det vigtige her er, at jeg altid navngiver annoncesæt med samme målretning på præcis samme måde. Målretningen med diverse online marketing-interesser bliver brugt i mange forskellige annoncemålretninger og hedder derfor altid det samme.

På annonceniveauet kan tingene virke lidt forvirrende, for nu har vi pludselig 5 fuldstændig ens annoncer – i hvert fald når vi ser på navnet. Det er sådan set helt ok, for selvom annoncerne kan have indbyrdes variationer, så er budskabet det samme i dem alle – og jeg kan altid i mit overblik vælge at aktivere kolonnerne annoncesætnavn eller kampagnenavn (som jeg har gjort på billedet herunder), så jeg kan se hvor den enkelt annonce hører til.

Stringent navngivning giver nem filtrering

Det umiddelbare overblik er vigtigt, når vi taler navngivning, men endnu vigtigere er det, at en stringent, velovervejet navngivning giver dig mulighed for at filtrere i dine annoncerapporter og dermed gøre din afrapportering meget, meget nemmere.

I din annonceadministrator har du et søgefelt:

Via dette felt kan du finde alt!

I mit tilfælde kan jeg f.eks. finde alle de kampagner, som indeholder ordet “branding”. I disse kampagner ligger der som nævnt tidligere udelukkende annoncer, som er målrettet på baggrund af demografi, interesser m.v.

Jeg kan også søge på kampagner, som har ordet “blog” i sig. Hvis du husker min navngivning af emnet for annoncen i eksemplet herover, så inkluderer jeg altid ordet “blog” hvis jeg linker til min egen blog. En søgning på “kampagnenavn indeholder ordet blog” vil altså give mig alle kampagner, som linker til min blog.

En lille bemærkning om datoer

Som du måske har lagt mærke til, at så skriver jeg også altid datoen i kampagnenavnet. Det er den dato hvor kampagnen går live og jeg skriver den altid i formatet tal, måned med bogstaver og år. Årsagen er, at hvis jeg frem for at skrive 7. september 2020 blot skrev f.eks. 7/9-2020, så ville jeg ikke kunne finde alle de kampagner, som havde kørt i september 2020.

Hvis jeg søger på kampagner, som indeholder “9”, så ville også få eventuelle kampagner fra d. 9., 19. eller 29. januar, februar, marts og så videre.

Det er også derfor, at jeg skrive 2020 og ikke blot 20.