David Lorentzen

Du har ingen annonceringsstrategi. Punktum.

Dette blogindlæg bliver det korteste, jeg nogensinde har skrevet. Der er nemlig hverken behov for nuancer eller moderationer. Budskabet er kort og godt: Du har (givetvis) ingen strategi for din Facebook-annoncering.

En kollega i branchen spurgte mig engang (frit citeret): Er du, bare sådan teoretisk set, i stand til at formulere dig kort på skrift?

Jeg skal indrømme, at det ikke er min stærkeste side, men jeg kan godt hvis jeg vil. Og hvis jeg har noget enkelt at sige. Det har jeg her:

Hvis du ikke bruger gemte målgrupper på Facebook som en central del af dit arbejde med annoncering, så har du ikke en annonceringstrategi. Punktum.

Når jeg laver et kontotjek, så er gemte målgrupper noget af det første, jeg ser efter. Hvis de ikke findes eller ikke bliver brugt, ringer mine alarmklokker med det samme.

Man narrer mig dog trods alt ikke blot ved at trykke ”gem målgruppe” på annoncesæt-niveau, hver gang man oprette en ny annonce, for så får man nemt mange gemte målgrupper. Derfor tjekker jeg også altid i hvor mange annoncesæt en gemt målgruppe er blevet brugt. Er den kun blevet brugt en eller ganske få gange, så bruger du gemte målgrupper af navn, men ikke af gavn.

Hvis du ikke bruger gemte målgrupper:

  • Har du aldrig sat dig ned og arbejdet koncentreret med at definere og finde dine primære målgrupper.
  • Spilder du din tid med hele tiden at forsøge at opfinde den dybe tallerken i form af målgrupper, som passer lige præcis til det indhold, du lige sidder med den dag.
  • Er du ikke i stand til at evaluere på din indsats af den simple grund, at der er få eller ingen konstanter i denne indsats.
  • Bruger du ikke data smart i din målretning.

Eller sagt på en anden måde: Du har ikke nogen annonceringsstrategi. Du tror måske, at du har, men det har du ikke.

Betyder det, at så bare skal til at bruge gemte målgrupper og så har du en strategi? Nej. Beklager. Det betyder, at din kommende strategi med store sikkerhed vil lede dig til at bruge gemte målgrupper. Men start med strategien.

Du kan finde et forslag til hvad dén kunne indeholde i min artikel: Dine fire arbejdsområder som Facebook-ansvarlig. Det er den strategi jeg rådgiver alle mine kunder – uanset størrelse – ud fra og den, jeg hjælper dem med at implementere.

Vil du udsætte dig selv for et kontotjek, så kan du finde oplysninger om det – og bestille det – her: https://davidlorentzen.dk/ydelser/kontotjek

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *