Den største Facebook ekspert er… Dig!

En af de ting, eksperter i Facebook-annoncering (som jeg selv) bliver hyret til, er at besvare det store spørgsmål: Hvordan sælger vi på Facebook? Eksperterne kan svare et langt stykke hen ad vejen – men svarene på de vigtigste spørgsmål har du selv.

Okay. Jeg ved godt , at du sidder og tænker: “Hvad har det billede af tre par fødder under en dyne at gøre med denne artikels emne?!” Jeg fandt på billedet til sidst. Det giver mening. Det lover jeg. Du skal bare lige læse artiklen først. Men tilbage til emnet:

Egentlig er det såre simpelt: De to vigtigste parametre for succes med Facebook-annoncering (og annoncering på sociale medier generelt) er disse:

  1. Målretning
  2. Budskab

Man kan diskutere fra nu af til dommedag om det ene eller det andet skal stå først. Når alt kommer til alt er de nok sideordnede: Selv det mest gennemarbejdede budskab nytter ikke meget, hvis det rammer den forkerte målgruppe. Ligesom det ikke nytter meget, at man har fundet den helt perfekte målgruppe, hvis man ikke kan udforme et ordentligt budskab.

Hvad er så målgruppen? Hvilket budskab virker? Beklager, hvis du vil have svar på dét spørgsmål, så er det ikke en Facebook-ekspert du skal have fat i. Du skal  have fat i dig selv, for svaret på spørgsmålene ligger ét sted: I dit eget branchekendskab.

 

Selv det mest gennemarbejdede budskab nytter ikke meget, hvis det rammer den forkerte målgruppe. Ligesom det ikke nytter meget, at man har fundet den helt perfekte målgruppe, hvis man ikke kan udforme et ordentligt budskab.

 

Idéen til denne artikel kom for en uges tid siden, hvor jeg blev kontaktet på Twitter af Peter Zuleger, som spurgte mig, om jeg kendte til nogle ejendomsmæglere, der gjorde det godt på Facebook. Det er et spørgsmål en fagnørd som mig ikke kan svare på. Mit speciale er annoncering, så den eneste måde jeg kan bedømme om noget er “godt” eller “dårligt” er ved at se på en annoncekonto og sammenholde resultaterne dér med kundens udsagn om hvad, de ønsker at opnå – og til hvilken pris, ikke mindst.

Jeg ved dog, at ejendomsmæglerkæden Robinhus er nogle af dem, som er langt fremme i vognen. Ikke fordi jeg kender deres resultater (for det gør jeg ikke), men fordi jeg ved at folkene, som arbejde for Robinhus, er mere end bare almindeligt skarpe knive i onlineskuffen. Jeg nævnte derfor Robinhus for Peter Zuleger.

Min omtale af Robinhus så Torben Andersen, som er grundlægger af og tidligere direktør for netop Robinhus. Han tog del i samtalen som, viste det sig, Peter havde startet fordi han var i gang med at sælge sit eget hus:

robin1

Der er så mange guldkort i de ganske få ord fra Torben, at jeg dårligt kan få armene ned af ren begejstring:

“Kvinder 30-60”. Nu hvor Torben siger det, kan jeg se, at jeg faktisk godt vidste det. Jeg kan se i mit eget Facebookfeed, at det typisk er kvinder, der deler boliger. Hvis mænd i mit netværk deler boliger, er det ofte fordi de kender ejeren og vil hjælpe med salget. Men ville jeg have husket det, hvis jeg sad og skulle lave annoncen? Det tror jeg ikke. Jeg tror, jeg ville have målrettet mod både mænd og kvinder.

“Med bopæl i nærheden”. Dén havde jeg ikke tænkt på. Det er ikke første gang jeg møder problematikken med hvem man skal målrette boligannoncer til. Ofte går diskussionen på: Hvor kommer de folk fra, som gerne vil flytte til dette område? Torben går helt uden om den diskussion og vil satse på dem, som allerede bor der. Næste guldkorn giver os forklaringen på dét fokus:

“Skriv de skal dele/tagge venner, der vil flytte til området”. Ja, det er jo logik for burhøner, når man tænker over det! Hvis du har 1.000 kroner til at annoncere for dit hus, hvordan bruger du så bedst dine penge på Facebook? Forsøger du at ramme bredt i et eller andet geografisk område du gætter dig til at den kommende køber befinder sig i? Eller forsøger du at få fat i ambassadører i lokalområdet?

robin2

Der kommer flere guldkorn! Mænd klikker – men kvinder klikker betydeligt mere. Med andre ord: Hvis du vil bruge dit budget optimalt lægger du en større del af det på kvinderne. Og så kommer der også lige et godt råd, som egentlig burde være overflødigt, men som jeg selv ved af erfaring, at det er godt at understrege – og hellere én gang for meget end en gang for lidt: Sørg nu for, at tingene ser ordentligt ud!

Den vigtigste pointe i denne samtale kommer dog i Torbens sidste tweet, som inspirerede mig til denne artikel. Torben svarer på Peters konstatering af, at manden som familiens overhoved er en myte:

robin3

Det Torben mellem linjerne skriver er dog også: 17 år som ejendomsmægler har gjort, at han ved hvordan man sælger huse. Og det er i høj grad min pointe i denne artikel.

Stol aldrig på en Facebook-ekspert…

Det, Facebook-eksperter som jeg selv ved, er hvor knapperne sidder og hvordan, de fungerer. Jeg kan komme med nogle generelle betragtninger og kan også rette konkrete fejl som f.eks. hvis en forretning, der sælger eksklusive lædertasker, vil målrette deres annoncer mod folk, som er interesserede i netop lædertasker (læs min artikel: Din største fejl, når du målrette imod “interesser” på Facebook)

Det, jeg dog ikke kan, er at fortælle en ejendomsmægler, som har været 17 år i branchen, hvordan man sælger huse. Det ved han/hun alt om selv. Det ved jeg – men det ved ejendomsmægleren ikke altid.

Er det så et problem? Ja! Absolut! Hvis du som kunde, der ønsker at købe hjælp til annoncering, i bar benovelse over ekspertens store viden om Facebook glemmer, at den ægte ekspert i hvordan lige netop dine kunder i din branche opfører sig er dig, så mangler der ganske enkelt en vigtig brik i jeres begges samlede viden.

Påtag dig rollen som ekspert – for det er du!

Der er naturligvis mangt og meget, som er anderledes online end i den fysiske verden, men fællesnævneren er trods alt, at begge steder er det mennesker, vi interagerer med.

Sociale medier har sandt for dyden ændret meget i forholdet mellem kunde og sælger, men én ting kommer aldrig til at ændre sig: Det solide branchekendskab, kendskabet til produktet og kunden, vil altid have en værdi. Det er dig, der er ekspert på lige netop dit felt – ikke dit bureau eller din konsulent.

De to parametre for succes med annoncering på sociale medier er målretning og budskab. Det tredje er branchekendskab. Ingen af de tre kan stå alene og ingen kan danne par. Hvis det for alvor skal være godt, så skal det være et ménage à trois 🙂

 

3 replies
  1. Carsten Sommerskov
    Carsten Sommerskov says:

    En uomtvistelig sandhed mere fra økonomisk forskning ang. det med kvinderne: Kvinder bestemmer over 80% af den ledige formue! og hvis man har den målgruppe: Kvinder på 45+ sidder på 80% af al ledig formue. (logik: børnene er flytte eller koster ikke så meget mere, bilen er betalt og andre faste udgifter som bolig er typisk faldet i forhold til starten på voksenlivet med børn osv.) Kvinder over 45 har en betegnelse: Primetime kvinder.
    Med hensyn til boligsalg ved Torben sikkert også hvornår de typisk vil skifte bolig.

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *