Sender du invitationer ud 3 gange – til dem, som kommer?

Kender du det, at du vil holde fest, du sender invitationer ud, nogle svarer tilbage: “Ja! Juhuu! Vi kommer”, og  for lige at være sikker, så sender du dem en invitation til? Og en til invitation? Og måske en invitation til?
Nej, det kender du givetvis ikke, men måske er det fordi du ikke opdager, at det rent faktisk er det du gør, når du annoncerer på Facebook…

I august 2015 skiftede jeg over til mobilselskabet Telmore. Jeg havde opdaget deres Telmore Play-abonnementer, som gav adgang til en lang række digitale tjenester, jeg allerede benyttede – eller overvejede, at begynde at benytte. Jeg kunne endda spare penge, så valget var egentlig ikke så vanskeligt.

I starten af december, altså tre måneder senere, bliver jeg eksponeret for denne annonce fra Telmore på Facebook:

Annoncen er helt tydeligt henvendt til ikke-abonnenter og ved at klikke på den lille pil-ned i øverste højre hjørne kunne jeg da også se, at Telmore havde forsøgt sig med et lookalike audience (kopimålgruppe). Her beder man Facebook om at finde en målgruppe, der ligner den, man allerede har (f.eks. fans, folk der har besøgt ens website, o.s.v.).

Hvad Telmores oprindelige målgruppe var ved jeg ikke, men én ting er sikkert: De havde lige udsendt en festinvitation til en gæst, der allerede var ankommet til festen og var i fuld gang med at forsyne sig ved buffeten.

Målretningens Yin og Yang
Telmore er absolut ikke den eneste virksomhed, som spilder annoncekroner og i visse tilfælde også irriterer deres kunder med ensidig målretning. Virksomhederne glemmer, at god målretning altid – læs: altid – omfatter to ting: Inkludering og ekskludering. Det er ikke nok at vide hvem, man vil ramme med sig budskab. Man skal også vide hvem, man ikke skal ramme – og så gøre hvad man kan for at undgå det.

I dette tilfælde skulle Telmore naturligvis ikke ramme eksisterende kunder og de har to muligheder for at undgå det:

  1. Telmore har email-adresserne på alle deres kunder. Ved at uploade dem til deres annoncekonto på Facebook, vil de kunne matche disse mailadresse med Facebooks brugerdatabase og få en målgruppe, som rummer givetvis noget i retning af 75-90% af deres kunder.
  2. Hvis man som Telmorekunde logger ind på Telmores hjemmeside (hvilket man i hvert fald gør som ny abonnent) så ender man på en URL som indeholder /mit-telmore/. Ved hjælp af Facebook retargeting vil Telmore kunne ekskludere alle, som har været på en mit Telmore-URL de sidste op til 180 dage.

Begge disse to ovenstående målgrupper skal ekskluderes ved enhver annoncering, der henvender sig til eksisterende kunder.

Der er naturligvis huller i nettet. Måske har brugerne ikke opgivet den email-adresse til Telmore, som de bruger på Facebook. Måske har de slået cookies fra i deres browser, og så fungerer retargeting ikke. Men det er de muligheder der er, og som virksomhed gælder det om at bruge dem.

Hvad der er sparet er tjent
Men hvorfor gøre sig alle de anstrengelser? Hvis kampagnen økonomisk hænger sammen, kan det så ikke være ligegyldigt, om man kommer til at ramme allerede eksisterende kunder? Tjoo, men det svarer lidt til at sige, at det ikke gør noget, at ikke al maden rammer munden – bare man bliver mæt. Kønt er det ikke!

Desuden skal du huske, at den konkurrent som bruger samme beløb som dig på annoncering, men bruger det mere effektivt, kommer foran. Så er det sådan set lige meget om vi taler et teleselskab eller Moster Odas strikkeforsyning.

Stol aldrig helt på Facebook…
Det hører med til historien, at selvom jeg her fremstiller det som om, Telmore har begået en fejl, så har de egentlig handlet i god tro. Når man benytter lookalike audiences, så er det logik for burhøner, at en kunde, der befinder sig i den oprindelige målgruppe ikke også kan befinde sig i den nye målgruppe – hele idéen er jo, at Facebook finder lignende personer. Ikke de samme personer.

Til det er der vist bare at sige, at Facebooks veje nogle gange er uransaglige og derfor er det klogt aldrig helt at stole på systemerne. Kan man ved hjælp af ekskluderede målgrupper sikre sig imod fejl, hvor teoretiske de så end er, så bør man gøre det. Så har man gjort så meget man nu kan og mere kan ingen vel forlange.

Og nu må du have mig undskyldt. Jeg har en lækker buffet af 13 digitale tjenester jeg vil gå ombord i ved Telmore Play’s fest 🙂

Kommentarer eller spørgsmål? Smid dem herunder, så andre også kan få glæde af dem!

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *