Lytter Facebook med? Gør LinkedIn?

Der har længe verseret rygter om, at Facebook lyttede med via vores mobiltelefoners mikrofon og brugte disse oplysninger til målretning af annoncer. Jeg bliver med jævne mellemrum bedt mig forholde mig til det – eller sågar be- eller afkræfte. Her er min ydmyge mening om emnet!

Da jeg underviste i Facebookannoncering for nogle dage siden, bragte en af mine kursister en gammel traver op om hvilke muligheder Facebook giver virksomheder adgang til, når det gælder målretning af annoncer,

Hun havde haft en samtale – ansigt til ansigt – med en veninde om barnevogne. Hendes mobiltelefon havde ligget på bordet og kort efter havde hun på Facebook fået en annonce for netop barnevogne.

Beviset var jo nærmest hamret i granit: Facebook havde lyttet med på deres samtale via mobilens mikrofon!

Der er som sagt en gammel traver og en diskussion, som kan få ellers fornuftige mennesker til at hidse sig helt op i det røde felt – hvilket som bekendt ofte sker, når folk diskuterer noget, som ingen af dem reelt ved noget om. At ingen af dem har nogen som helst chance for at bevise deres påstand gør det sjældent bedre: Om Facebook lytter med eller ej er og bliver en påstand.

Tilhængerne af teorien fremfører det ene eksempel efter det andet på situationer, hvor det nærmest ikke kan være et tilfælde, at en annonce er blevet vist på et bestemt tidspunkt uden at nogen lyttede med.

Skeptikerne fremfører blandt andet det argument, at f.eks. på Apple-produkter vil det være teknisk umuligt for Facebook at aktivere mobilens mikrofon uden, at en rød advarselsbjælke ville tænde og indikere for mobilens bruger, at mikrofonen nu var aktiv.

Personligt har jeg den generelle holdning, at vi nok bør slå lidt koldt vand i blodet inden vi helt lader konspirationerne løbe af med os.

Tilhængerne bør huske, at de hver dag ser tusinder af annoncer og at der rent statistisk alt andet lige vil fremkomme pudsige sammenfald i forhold til emner, de lige har talt om. Eller såmænd blot tænkt på.

Skeptikerne bør ligeledes huske på, at der ikke er noget, der er umuligt og at hænge sit argument på, at noget teknisk set ikke kan lade sig gøre på grund af den måde en mobil og/eller app er programmeret på, må siges at være ret naivt: Der er intet som helst til hindring for, at en virksomhed siger, de har udviklet et produkt på én måde, men reelt har gjort noget andet.

Jo, jeg har da også oplevet det…

Jeg skal dog ikke sige mig fri for selv at have oplevet tilfælde hvor jeg tænkte, at det var lidt mere end netop et tilfælde. Jeg har dog oplevet det både med betalt indhold og opdateringer jeg ser organisk, altså uden at virksomheden har betalt for at nå mig.

Og jeg har ikke oplevet det kun på Facebook – også LinkedIn er med her.

Det skete så sent som et par minutter før jeg begyndte at skrive denne artikel, hvilket er årsagen til, at jeg skriver den: I en privatbesked omtalte Mads Gorm Larsen, Uddannelseschef på IBC i Kolding, en ny uddannelse i Creative Thinking.

Kort efter fik jeg denne opdatering på LinkedIn:

Et tilfælde? Det er i hvert fald meget pudsigt, at Mads Gorm Larsen og jeg skriver om en uddannelse og umiddelbart efter ser jeg den nyeste opdatering fra IBC om netop denne uddannelse.

Så, lytter LinkedIn med? Jeg ved det ikke, men jeg kan sige med 110% sikkerhed: Hvis de gør, så er det på Facebook de lytter. Det var nemlig på Facebook Messenger at Mads Gorm Larsen og jeg skrev sammen om uddannelsen.

Så, jeg siger ikke, at Facebook – og LinkedIn – ikke lytter med, men personligt finder jeg det mere interessant at tale om noget, jeg rent faktisk ved noget om: Hvordan virksomheder bedst muligt kan nå det rette publikum ved hjælp af sociale mediers annoncesystemer. Og hvordan de finder balancen mellem på den ene side ikke at lade muligheder gå til spilde og på den anden side ikke at spamme folk med ligegyldigt annoncer.

Dén samtale må både Facebook, LinkedIn og for den sags skyld alle andre hjertens gerne lytte med på.

2 replies
  1. Nicolai Teglskov
    Nicolai Teglskov says:

    Du er jo skarp som altid, David 👍🏼
    Tak for lige bede folk om at holde lidt igen med deres konspirationsteorier.

    Jeg vil gerne lytte med til (flere) af dine samtaler. Du har virkelig givet mig en god start på Facebookannoncering – tak for det

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *