Lad ikke dit (medie)bureau snyde dig!

Dette indlæg vil givetvis gøre mig upopulær hos adskillige bureauer og mediebureauer, som sælger Facebook- og Instagram-annoncering. Det gør mig ingenting, for dem, mit indlæg i sidste ende rammer, er dem, som fusker og snyder. 

Lad det være sagt med det samme: Du behøver ikke at sidde forventningsfuld og håbe, at jeg hænger virksomheder ud med navn, for det gør jeg ikke. Dels er det ikke min stil at hænge nogen ud offentligt, dels ville jeg risikere sagsanlæg for injurier og sidst men ikke mindst er et af mine ærinder at understrege, at det er dig, som kunde hos bureauer og mediebureauer, der skal op af stolen og få styr på tingene. Det håber jeg, at mit indlæg kan motivere dig til.

Jeg vil derfor opfordre dig til at læse det og derefter at tage et kritisk blik på hvordan tingene ser ud mellem dig og dine leverandører, når det gælder annoncering på Facebook. Ser du et af de to faresignaler herunder? I så fald er det absolut ikke sikkert, at du bliver snydt.

Men tag telefonen, ring til dit bureau og få en forklaring. I sidste ende er det dig, som kunde, der har ansvaret for hvordan, dine penge bliver brugt.

Faresignal 1: Du ejer ikke din annoncekonto

Din annoncering på Facebook/Instagram bliver administreret via en annoncekonto. En annoncekonto skal  have en ejer, som både kan være en person (d.v.s. en Facebookprofil), eller det kan – og bør – være en virksomhed (d.v.s. en Facebook Business Manager).

Ejerskabet af din annoncekonto bør altid ligge hos dig eller i din virksomheds Business Manager. Gør det ikke det, men hos dit bureau, så ligger ejerskabet af det arbejde du betaler dit bureau for at udføre hos bureauet – ikke hos dig. Jeg bryder mig ikke om denne model, men jeg ved, at der findes gode, ærlige bureauer som bruger den. (læs også: Facebook Business Manager – en introduktion)

Det vigtige her er, at du som kunde er klar over: Hvis du accepterer denne løsning, hvor bureauet ejer din konto, så skal du virkelig stole på dit bureau. Du kan ikke umiddelbar få overdraget ejerskabet af annoncekontoen, så du er reelt set låst i dit kundeforhold.

Hvis du er OK med dette, så skal du naturligvis alligevel have adgang til kontoen, så du kan se det arbejde, der bliver udført på den. Hvilket fører os til næste faresignal.

Faresignal 2: Du har ikke adgang til din Faceboook-annoncekonto

Her vil jeg ikke lægge fingrene imellem: Det er totalt uacceptabelt hvis du som kunde ikke har eller kan få adgang til at se de rapporter, som ligger på den annoncekonto din annoncering bliver kørt fra. Hvis det er tilfældet; hvis du ikke kan få adgang til annoncekontoen, er der i mine øjne kun to forklaringer:

  1. Dit bureau fortæller dig ikke sandheden. De snyder dig kort og godt – f.eks.  ved at overfakturere dig for annonceforbrug
  2. Dit bureau er nogle amatører af så tvivlsom kvalitet, at du bør stoppe dit samarbejde med dem øjeblikkeligt.

Jeg hører nogle fantastiske undskyldninger, når bureauer skal forklare, hvorfor kunden ikke kan få adgang. Her er fire af dem:

Undskyldning: Vi har en intern virksomhedspolitik som gør, at vi ikke kan give udenforstående adgang til interne aktiver.
VRØVL! Der er ingen som helst sikkerhedsmæssig, rationel årsag til ikke at kunne give en kunde adgang – i det mindste på laveste niveau (analytiker) – til en annoncekonto. Selv hvis bureauet virkelig har sådan en intern politik er løsningen enkel: Lav en undtagelse for annoncekonti eller arbejd på kundens egen annoncekonto. Vil de ikke det, bør alle dine alarmklokker ringe.

Undskyldning: Vi kan ikke give dig adgang til vores Business Manager, for så kan du også se alle de andre kunders annoncekonti.
VRØVL! Et bureau – og en hver anden, som har en Business Manager – har 100% kontrol over hvem der kan se hvad. De kan tilknytte dig som medarbejder til deres Business Manager og så kan du kun se den konto, de giver dig adgang til. Eller de kan tilknytte din virksomheds Business Manager til samme konto som partner og resultatet er det samme: Du har kun adgang til det, de har givet dig adgang til.

 

Dit bureau vil altid kunne give din Business Manager adgang til en annoncekonto – og du vil ikke få adgang til andet

 

Undskyldning: Vi kører flere kunders annoncering fra samme annoncekonto og kan ikke give dig adgang til kun dine kampagner.
VRØVL! Det er sandt, at man ikke kan give adgang kun til visse kampagner på en konto, men der er intet seriøst bureau, som er så lamme, at de kører flere kunders annoncering fra samme konto. Dels er det noget forfærdeligt bøvl at fakturere og dels risikerer selv velopdragne annoncører at få en konto lukket fra tid til anden.
Hvis man kører flere kunders annoncer fra én konto, vil man få lukket samtlige sine kunders annoncer i tilfælde af problemer. Den risiko løber et seriøst bureau ikke.

Undskyldning: Vi bruger et tredjeparts-værktøj som gør, at kun de af vores medarbejdere, som har den betalte licens, kan få adgang.
VRØVL! Med det forbehold, at jeg ikke kender alle tredjeparts-værktøjer, så er en annoncekonto et selvstændigt aktiv på Facebook, som man altid kan få adgang til via en profil eller en Business Manager – uanset hvilket tredjeparts-værktøj der bruges til at booke annoncer på kontoen.

Den gode grund – som ikke er så god endda

Men, er der så slet ingen grund til at, en kunde ikke skulle have adgang til en konto? Nej. Eller jo. Måske. Eller: Én grund kan der være – men god er den sgu’ette! Den kommer her: “Det, vi leverer til kunden, er konkrete resultater. Hvordan vi gør det er vores viden og den ønsker vi at beskytte.” Det, de prøver at sige, er med andre ord: Vi ønsker ikke, at kunden skal kunne tage den data vi har genereret (læs: Som vi har fået god betaling for at generere) og så kunne få en bedre pris hos en konkurrent.

 

Du kan finde et bureau, som vil være din samarbejdspartner – ikke holde dig som gidsel.

 

Jeg kunne skrive et helt nyt blogindlæg, hvis ikke flere, over hvor håbløst, forældet og uproduktiv sådan en indstilling er, men hvis du som kunde vælger et bureau, der giver dig denne grund kan jeg kun sige: Det er dit valg – men overvej det.

Du kan med sikkerhed finde et bedre bureau, som stoler mere på deres egne evner end dit nuværende. Du kan finde et bureau, som vil være din samarbejdspartner – ikke holde dig som gidsel. Sidst med ikke mindst løber du stadig en kæmpe risiko for at komme til at betale alt, alt for meget for din annoncering fordi de ganske enkelt overfakturerer dig i forhold til hvad de rent faktisk bruger – og du har ingen chance for at tjekke dem.

Den bundrådne reklamebranche?

Det lyder slemt, gør det ikke? Det lyder som om hele branchen er bundrådden og kun tænker på at snyde folk. Dén opfattelse vil jeg meget gerne hamre en tyk pæl igennem. Det passer ikke. Reklamebranchen har hverken færre eller flere fuskere end så mange andre brancher og for hvert uærligt bureau, jeg kommer i kontakt med gennem mit arbejde som uafhængig rådgiver, ser jeg dusinvis, som gør et ærligt, godt og transparent stykke arbejde.

For én gangs skyld er det faktisk nemt for dig som kunde, at skille fårene fra bukkene: Forlang netop transparens. Forlang adgang, så du har mulighed for at kigge med, når dit bureau eller mediebureau bruger dine penge.

Det er helt almindelig praksis, at der bliver taget en %-del i kommision af dit annonceforbrug. Om det er en god praksis er igen et blogindlæg værd. Men du skal vide hvor meget det er – det er ikke noget dit bureau eller mediebureau selv skal tage efter forgodtbefindende.

Summa summarum: Forlang transparens. Går de ikke med til det, så smid dem på porten.

5 replies
  1. Anders Sevelsted
    Anders Sevelsted says:

    Spot on! David 👍

    Det er alt for tit jeg ser firmaer, som ikke “må” få adgang til deres Analytics konto og deres Annonceadministrator. Lad os få bugt med de dårlige bureauer 😀👍

    Svar
      • Anita
        Anita says:

        🖒 – Og måske virker branchen bundrådden, fordi der netop ikke er transparens. Mange kunder oplever, at få en faktura, hvor de ikke kan gennemskue, Hvad de reelt betaler for. – Derfor er mine fuldstændig udspecificeret og det skaber tryghed (Og tillid). 😊

        Svar
  2. Janne
    Janne says:

    Dejligt brølt David – naturligvis handler det om tillid, men hvis tilliden så er underbygget af 100% transparente forhold, så er folk da kommet langt i forhold til at “skille fårene fra bukkene” 😉

    Er træt af at samle folk/kunder op, som er blevet tørret for vildt i nummeren – lokket af smarte, hurtigttalende telefonsælgere – der ja? Lover guld og grønne skove med FB-annoncering, samtidig med at de selv praktiserer gammeldags kold kanvassalg.

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *