Facebook Business Manager – en introduktion

Facebooks Business Manager-system er stadig nyt for mange sideejere. Det er synd, for det løser faktisk nogle reelle sikkerheds- og rettighedsproblemer. Her får du en introduktion til, hvordan Business Manager-systemet er bygget op og hvilke fordele, det har.

Før Business Manager-systemet blev introduceret fandtes der profiler (privatpersoner), sider (virksomheder) og annoncekonti (tilknyttet profiler). Der fandtes naturligvis også grupper, men de har ikke noget at gøre med den kommercielle brug af Facebook, så dem glemmer vi her.

Til profiler kunne altså knyttes en annoncekonto – og kun én. Når du oprettede en side, blev du admin på siden. Du havde altså din profil, var admin på en side og ejer af en annoncekonto. Hvis du havde ansatte eller kollegaer, som også skulle arbejde med siden, kunne du tildele adgang ved at tilknytte deres profil og de kunne også få adgang til din annoncekonto.

En meget vigtig detaljer er denne: En annoncekonto tilhørte en profil – ikke en side – og den kunne (og kan) ikke skifte ejerskab. Hold lige fast i dét faktum mens du ser på nedenstående grafik, der viser det gamle system:

grafik-1

Business Manager-systemet

Jeg skriver ovenstående i datid, hvilket sådan set er lidt misvisende, for det gamle system eksisterer stadig. Min anbefaling er dog, at hvis du bruger Facebook professionelt til markedsføring af din virksomhed (hvad enten du er ejer eller ansat) og især hvis du har eksterne, ikke-ansatte, til at hjælpe dig med f.eks. annoncering, så bør du bruge Business Manager-systemet. Og her er opbygningen lidt anderledes.

Den helt grundlæggende forskel er, at Business Manageren udgør et ekstra lag mellem profil og side/annoncekonto. Med Business Manager-systemet har vi altså stadig profiler, sider og konti, men vi har også selve Business Manageren, som kan beskrives som en virksomheds administrative tilstedeværelse på Facebook.

Virksomheden er registreret på Facebook gennem sin Business Manager og hertil knyttes så Facebooksiden og annoncekontoen – eller flere sider og flere konti . De profiler, som skal have adgang til sider/konti, får det nu ikke direkte, men gennem Business Manageren.

Det er værd at lægge mærke til, at jeg skriver “konti”. Hvor en profil tidligere kun kunne have én konto kan en Business Manager nemlig havde flere. Det er en stor fordel hvis du f.eks. er i en virksomhed med flere afdelinger, som har hver deres markedsføringsbudget.

grafik-2

Som tilknyttet til en Business Manager kan du have status af enten admin eller ansat. Admin har fulde rettigheder til at tildele og fjerne rettigheder hos andre. Ansatte har kun adgang til det, en admin har tildelt dem adgang til.

Ejerskabet over de enkelte aktiver tilhører som sagt virksomheden, d.v.s. dennes Business Manager. Det er en kæmpe forbedring fra det gamle system hvor det f.eks. var den marketingansvarliges personlige annoncekonto, som blev brugt.

Virksomhedens betalingskort blev med andre ord tilknyttet til en medarbejders private Facebookprofil/-konto og alt den data, der blev samlet på annoncekontoen tilhørte den ansatte. Når den ansatte så forlod sit job eller blev fyret, så gik det hele tabt fordi annoncekontoen ikke kunne overdrages.

Samarbejde med leverandører

En anden stor fordele ved Business Manager-systemet ligger i samarbejdet med eksterne leverandører. Det kan være et bureau, der kører alt eller dele af din annoncering eller en ekstern leverandør af indhold i form af opdateringer. Tidligere ville man ofte tilknytte et bureaus ansatte til ens side og især for større virksomheder kunne det være mildt sagt uoverskueligt at holde styr på hvem der havde adgang til hvad og på hvilket adgangsniveau.

Med Business Manager-systemet knytter du ikke længere bureauets ansatte til hverken sider, konti eller din virksomheds Business Manager. I stedet har bureauet deres egen Business Manager som får adgang til de sider og konti, de har behov for adgang til, som grafikken herunder viser:

grafik-3

Husk nu det annoncekonto-ejerskab!

Et enkelt problem som Business Manager-systemet til gengæld ikke har løst er det med ejerskabet over annoncekonti. Ligesom en profil tidligere ikke kunne overdrage sin annoncekonto til en anden profil kan en annoncekonto heller ikke fjernes fra en Business Manager.

Derfor er det meget vigtigt, at du, hvis du benytter et bureau til at hjælpe med din annoncering, sikrer dig, at bureauet arbejder på din konto, som er tilknyttet din Business Manager. Hvis I har valgt løsningen at bureauet har kontoen og du ønsker at skifte bureau en dag, så vil dit gamle bureau ikke kunne overdrage dig annoncekontoen – selv hvis de ville.

Privatliv for sig og arbejdsliv for sig

En sidste fordel der bør nævnes er, at man med Business Manager-systemet får adskilt sit arbejds- og privatliv. Tidligere var man på Facebook som privatperson, når man skulle løse opgaver i forbindelse med ens Facebookside. Det betød, at midt i arbejdet blev man konstant forstyrret af notifikationer fra Moster Oda, der (igen-igen) havde slået en video med søde kattekillinger op på ens tidslinje. Når man i dag er i Business Manager systemer er man på arbejde og kan koncentrere sig om dét.

Mails fra Facebook blev tidligere sendt til den email-adresse man loggede ind med, hvilket for langt de fleste betød, at de fik arbejdsrelaterede mails i deres private indbakke. Når du i dag bliver tilknyttet en Business Manager, gør du det med din arbejds-email og alle mails fra Facebook går til den.

Alt i alt er Business Manager-systemet en klar forbedring og for virksomheder, der er større end blot en enkelt ansat, vil jeg gå så vidt at sige, at det nærmest er obligatorisk.

Vil du lære mere?

Business Manager-systemet er en af mange ting, vi går i dybden med på mit kursusforløb “Bliv lokalmester i Facebookannoncering på 2 dage – uanset dit nuværende niveau“. Forløbet er et kombineret online- og workshopforløb rettet imod små og mellemstore virksomheder og organisationer, der gerne vil have styr på Facebooks annoncesystem. Læs mere her!

 

1 svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Ejerskabet af din annoncekonto bør altid ligge hos dig eller i din virksomheds Business Manager. Gør det ikke det, men hos dit bureau, så ligger ejerskabet af det arbejde du betaler dit bureau for at udføre hos bureauet – ikke hos dig. Jeg bryder mig ikke om denne model, men jeg ved, at der findes gode, ærlige bureauer som bruger den. (læs også: Facebook Business Manager – en introduktion) […]

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *