Et trick, der giver dig hurtigere service hos Facebook

For nogle dage siden slog jeg, i en opdatering på min Facebookside, et slag for Facebooks kundeservice, der rent faktisk er bedre end sit rygte. I dette blogindlæg følger jeg op ved at give dig et lille trick som gør, at du får hurtigere service, hvis du som annoncør henvender dig i forbindelse med problemer med en annonce.

Først skal du dog lige have det link, jeg lagde på Facebook – hvis du ikke ved hvor du i det hele taget skal henvende som annoncør med udfordringer:

https://www.facebook.com/business/resources

Her finder du Facebooks annoncør-support og selv har jeg føjet det til favoritter i min browser, for ja: Der er mange tekniske fejl hos Facebook og jeg har valgt at anskue det således, at hvis vi som annoncører på Facebook ikke siger det til dem, så kan de ikke rette dem. Så jeg skriver konstant, vedvarende og hele tiden.

Men, tilbage til tricket. Når du sender en email til Facebook via ovenstående link, så beder de dig ikke om meget andet end en beskrivelse af dit problem og så dine kontaktoplysninger. Sagen er bare, at de stort set aldrig kan nøjes med de oplysninger. Ofte henvender du dig jo med et spørgsmål om en bestemt annonce, og hvis de skal have en chance for at kigge med bag kulissen, skal de bruge en eller flere af nedenstående oplysninger:

  1. Dit annoncekonto ID
  2. Annoncesæt ID
  3. Annnonce ID
  4. Direkte URL til annoncen, som du har problemer med.

Specielt punkt 4 kan give anledning til en par mails frem og tilbage, for umiddelbart kunne man tro, at det er den URL får når man trykker på linket “See post”. Men det er det ikke.

 

Annoncekonto ID

Der er flere steder du kan se det, men som oftest snupper jeg det bare direkte i URL’en, når jeg står på Ads Managerens forside

FBhelp1_ok

 

Annoncesæt ID… lige om lidt

Så er det annoncesættets ID vi skal have fat i. For at få det skal du først klikke navnet på den kampagne annoncesættet befinder sig i:

FBhelp1_ok1

Nu kommer du til annoncesætniveauet og ser dermed alle annoncesættene i kampagnen, men det er ikke her du kan finde ID’et på et annoncesæt. For at finde dét, skal du klikke på annoncesættet det drejer sig om. Du får dog alligevel lige screenshot af hvad du ser før du klikker dig videre, for det ID, du rent faktisk kan finde i URL’en her, er selve kampagnens ID.

Det er et ID jeg faktisk aldrig selv har oplevet, at Facebookansatte har spurgt efter, men nu ved du hvor du finder det! 🙂

FBhelp2_ok

 

Annoncesæt ID

Når du har klikket på et annoncesæt kommer du til oversigten over de annoncer, som ligger under annoncesættet. Som den kvikke læser nok allerede har regnet ud, så er det ikke her du kan finde et annonce ID, men derimod kan vi finde det annoncesæt ID vi er ude efter.

Sandt at sige er det heller ikke ofte, at man skal bruge dette, men jeg har faktisk været udsat for det i tilfælde hvor jeg f.eks. ikke kunne se hvor stor en målgrupper, jeg havde bygget op, var og derfor bad support om at se hvad der var galt.

FBhelp3_ok

 

Annoncens ID

Nu kommer du til den individuelle annonce. Her kan du så også se annoncens ID i URL’en, men ofte spørger kundeservicemedarbejderen efter hele URL’en, så smid den med i din mail.

Klikker du på linket “See post” – ud for pilen hvor jeg har skrevet ubrugelig – kommer du til en visning af annoncen som den ser ud på Facebook. Det er netop denne URL jeg nævnte i starten, som ikke kan bruges til noget, for der står ikke annoncens ID.

FBhelp4_ok

 

Gør det let for kundeservice – så gør de det let for dig

Tricket, der giver dig bedre kundeservice er med andre ord i al sin enkelthed, at gøre det let for Facebooks medarbejdere. Tidligere kunne jeg godt få en eller to mails tilbage fra Facebook med opklarende spørgsmål. Det tog tid. I dag sender jeg det hele med fra starten og får et (ofte) relevant svar tilbage samme dag.

Som minimum skal du medsende annoncekonto ID, URL til annonce og så sender jeg faktisk også altid annoncens ID med, så medarbejderen ikke skal sidde og finde det i URL’en.

Læg også mærke til, at du har en mulighed for at medsende en screenshot eller en screencast (videooptagelse af din skærm).

Udklip

Benyt det hvis du har et problem i stil med “når jeg trykker her sker der ikke noget” eller “jeg får denne fejlmeddelelse, når…”. Det kan godt være, at du synes du forklarer det enormt tydeligt, men det er alt andet lettere for modtageren at få det vist frem for forklaret.

Et sidste godt råd er, at opgive den mailadresse, som er tilknyttet til din Facebookprofil så medarbejderen kan se, at du rent faktisk har noget at gøre med den konto du stiller spørgsmål omkring.

Held og lykke med det og husk, at hvis alle hjælper lidt til, så skal vi såmænd nok en dag få Facebooks kundesupport op i superligaen!

 

 

1 svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Jeg skrev tilbage i januar 2016 et blogindlæg om det: Et trick, der giver dig hurtigere service hos Facebook […]

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *